در دهه اخیر مدل های مختلفی از برندهای خوشنام جهانی توسط شرکت های مختلف به کشور وارد شد اما به دلایل مختلف و در رقابت با سایر هم رده ها در فروش با شکست مواجه شدند.
کد خبر: ۳۴۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۳

به گزارش  صدخبر :   در طول سالیان اخیر شاهد حضور انواع برندهای مختلف خارجی در کشور بودیم که تماما سعی داشتند محصولاتی را برای فروش در کشور در نظر بگیرند که با توجه به سلیقه و نیاز مردم کشور ایران بتواند به فروش بالایی دست یابد. در دهه اخیر مدل های مختلفی از برندهای خوشنام جهانی توسط شرکت های مختلف به کشور وارد شد اما به دلایل مختلف و در رقابت با سایر هم رده ها در فروش با شکست مواجه شدند. در این مقاله سعی داریم به بررسی و معرفی سدان های شکست خورده در بازار کشور و دلیل عدم موفقیت آنها بپردازیم.

سوزوکی کیزاشی
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

برند سوزوکی و اکثر برندهای ژاپنی به کیفیت مناسب در قطعات فنی و مواد استفاده شده در کابین مشهور هستند. اکثر ایرانیان برند سوزوکی را با مدل گرندویتارا می شناسند که توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ می شود و توانسته است به فروش بسیار خوبی در کشور دست پیدا کند. کیزاشی نیز یکی از محصولات این برند است که در اواخر سال 1390 به صورت محدود با مدل 2012 توسط شرکت ایران خودرو به کشور وارد شد. در آن زمان در بازار ایران کیزاشی باید با رقبایی نظیر هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و مزدا 3 رقابت می کرد؛ خودروهایی که توانسته بودند به محبوبیت و فروش نسبتا بالایی دست یابند. این خودرو اولین تجربه سوزوکی در ساخت یک سدان نیمه لوکس است و در نمای ظاهری به خصوص در قسمت عقب چهره ای متفاوت به نمایش می گذارد.

با گذشت چندین سال از ورود این خودرو به کشور هنوز هم در صورت مشاهده کیزاشی در معابر، چهره متفاوت و خاص این خودرو نظرها را به سمت خود جذب می کند. کیزاشی در نمای جلو چهره ای معقول و ساده دارد در صورتی که در نمای عقب خروجی ها چهار ضلعی اگزوز و طرح بر آمده صندوق عقب به ایجاد چهره ای اسپرت کمک کرده است. همچنین در نمای جانبی نیز وجود رینگ های 18 اینچی به جذابیت بیشتر این خودرو افزوده است.
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

در زمینه طراحی ظاهری علی رغم تمام تلاش ها، سوزوکی نتوانست تلفیق مناسبی از خودرویی اسپرت و در عین حال با اصالت ایجاد کند و در زمینه جلب نظر افراد جوان که هدف اصلی از طراحی این خودرو بود، موفق عمل نکرد. در بخش داخلی کیزاشی از طراحی ساده و در عین حال لوکس و با کیفیت بهره می برد و سوزوکی، کیزاشی را به انبوهی از امکانات رفاهی مجهز کرده است که با توجه به سال ساخت خودرو همچنان قابل ستایش است. از جمله امکانات در خور توجه این خودرو می توانیم به روکش چرمی برای صندلی ها و غربیلک فرمان، شیفترهای پشت فرمان، سیستم صوتی با کیفیت مجهز به 6 اسپیکیر، سنسور نور برای چراغ های جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 10 جهت، حافظه سه حالته صندلی های جلو، سنسور عقب، کروز کنترل، سیستم تهویه دوال و سیستم ورود بدون کلید اشاره کنیم.

در بخش فنی، کیزاشی به یک پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر 185 اسب بخاری مجهز است که می تواند نیرو را از طریق یک گیربکس 6 سرعته CVT به محور جلو منتقل کند. از این حیث کیزاشی را می توانیم خودرویی چابک و باقابلیت اسپرت توصیف کنیم که در مدت زمان 8.8 ثانیه می تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر دست یابد؛ شتابی که هنوز هم می تواند قابل توجه باشد.
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

کیزاشی علی رغم ارائه امکانات رفاهی مناسب و مشخصات فنی قابل توجه به دلیل قیمت گذاری نامناسب و عدم عرضه ایده آل در شرایط تحریم، در بازار ایران ناکام ماند هر چند که در بازار اروپا و آمریکا توانست به فروش موفقی دست یابد. قیمت نمونه های کارکرده کیزاشی در بازار داخلی در حال حاضر حدود 100 میلیون تومان است. 
 


سیتروئن C5
 
 ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند!

سیتروئن برندی است که می توانیم از آن با فروش بسیار خوب و موفقش با مدل زانتیا در ایران یاد کنیم؛ خودرویی که در زمان خودش توانست امکانات، مشخصات فنی و به خصوص هندلینگ بسیار خوبی را در کنار کیفیت قابل توجه قطعات در اختیار خریداران قرار بدهد. پس از آن محصول جدید سیتروئن یعنی مدل C5 در نسل اول و دوم خود که به نوعی جایگزین زانتیا بود توسط شرکت سایپا به کشور وارد شد. خودرو مورد بحث ما نسل دوم این خودرو است زیرا نسل اول که به تعدادی اندک در کشور مشاهده می شود با توجه به چهره ای کاملا ناهمگون و نامتعارف از پتانسیل بالایی در فروش بسیار کم برخوردار بود. 
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

در نسل دوم C5 که در سال 2007 رونمایی شد دیگر خبری از چهره عجیب نسل اول نبود بلکه با یک سدان اصیل، خوش قیافه و لوکس سر و کار داشتیم که کاملا بازطراحی شده بود. نسل دوم C5 با مدل 2010 و 2011 توسط کمپانی سایپا به عنوان جایگزینی برای زانتیا و به منظور کسب موفقیت های بزرگ در فروش به کشور وارد شد اما به دلایل مختلفی نتوانست به فروش بالایی دست یابد. پس از آن که سایپا نتوانست با نسل اول C5 به فروش مناسبی دست یابد، به فکر واردات نسل دوم این خودرو افتاد؛ غافل از این که نسل دوم این خودرو علی رغم چهره زیباتر همانند کیزاشی قربانی قیمت گذاری نادرست (58 میلیون تومان در زمان ورود) شد و از دید عموم مردم C5 در حقیقت یک زانتیای فیس لیفت بود که ارزش خرید با این قیمت بالا را نداشت هر چند که نباید از امکانات مناسب این خودرو نیز چشم پوشی کرد.
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

در بخش فنی C5 مجهز به گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و پیشرانه 3 لیتری با 138 اسب بخار است که می تواند در مدت زمان 9.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و همچنین این خودرو همانند زانتیا از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک بهره می برد. در بخش امکانات رفاهی، C5 به تجهیزاتی همانند صندلی های برقی همراه با حافظه، گرمکن آینه ها، ترمز دستی برقی، تودوزی چرم، سنسور باران، کروز کنترل، قابلیت تنظیم باد تایر و بسیاری از امکانات دیگر مجهز شده است. هم اکنون C5 به صورت کارکرده با قیمتی در حدود 100 الی 130 میلیون تومان به فروش می رسد و با توجه به تعداد کم این خودرو و کیفیت مناسب قطعات آن می توان این خودرو را برای افرادی که به خودروهای خاص علاقه دارند، گزینه مناسبی دانست که چهره ای مناسب در کنار فضایی لوکس و جادار را با انبوهی از امکانات در اختیار خریدار قرار می دهد.
 


سوبارو لگاسی
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

سوبارو یکی از برندهای نام آشنای ژاپنی است که هر چند سابقه حضور پررنگی در ایران نداشته اما خودروسازی است که توانسته در بازار جهانی به موفقیت های بزرگی در فروش محصولات با کیفیت خود دست پیدا کند. این برند عموما در طراحی خودروهایش علاقه به اغراق و بزرگ نمایی ندارد و سعی بر تولید خودروهایی ساده در عین حال کاربردی و با دوام دارد.
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

از دو مدل محصولات این برند می توانیم به سدان لگاسی و شاسی بلند فارستر اشاره کنیم که توسط شرکت سیف خودرو به کشور وارد شد. لگاسی یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین خودروهای سوبارو است که نسل اول آن در سال 1989 تولید شد و سیف خودرو در ابتدای فعالیتش نسل چهارم این خودرو را به کشور وارد کرد. این خودرو با دو ترکیب فنی مجهز به گیربکس 4 سرعته خودکار و پیشرانه 2 لیتری با 148 اسب بخاری و همچنین پیشرانه 3.5 لیتری 175 اسب بخاری به همراه گیربکس اتوماتیک CVT به بازار به صورت محدود عرضه شده است.

علاوه بر این موارد، تکنولوژی منحصر به فرد AWD در این خودروی سواری، گلاسی را از دیگر مدل های بازار متمایز می کند و عملکرد فنی از طراحی کابین ساده اما با کیفیت و کاربردی بهره می برد و تمامی تجهیزات در مناسب ترین نقطه و در دسترس راننده قرار گرفته است.
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی نیز لگاسی مجهز به سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن برای صندلی های جلو است. سوبارو به دلیل نداشتن سابقه حضور در کشور در کنار وضعیت نه چندان مناسب خدمات پس از فروش و همچنین پیچیدگی های فنی نتوانست به فروش مناسب دست یابد. هم اکنون نمونه های کارکرده این خودرو با قیمتی در حدود 115 میلیون تومان به فروش می رسد.
 


کیا سراتو LD
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

کیا سراتو عموما با نسل دوم و سوم در کشور شناخته می شود که نسل دوم آن هم اکنون توسط شرکت سایپا در حال مونتاژ است و نسل سوم آن به صورت وارداتی به فروش می رسد. نسل اول این خودرو که با کد LD شناخته می شود در سال 2003 روی خط تولید کیا در کره جنوبی قرار گرفت و در اوایل سال 1386 توسط شرکت اطلس خودرو به کشور وارد شد. در بدو ورود، این حودرو در حدود 30 میلیون تومان قیمت گذاری شد و به صورت ناخواسته در رقابتی سنگین در مقابل مزاد 3 نسل اول با قیمتی در حدود 32 میلیون تومان قرار گرفت.
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

سراتو در بخش فنی با پیشرانه 12 لیتری و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک توسط اطلس خودرو به کشور وارد شد. این پیشرانه که برای سراتو حداکثر توان 143 اسب بخار را ایجاد می کند، می تواند سراتو را در مدت زمان 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند و از این حیث می توانیم سراتو را خودرویی قدرتمند در زمان خود بدانیم. در بخش ظاهری، کیا، سراتو را بسیار ساده طراحی کرده و چراغ های جلو و عقب تماما به صورت لامپی است و همین عامل یکی از دلایل شکست این خودرو در رقابت با مزدا 3 اسپرت و جوان پسند شد چرا که مزدا 3 به واسطه چهره ای خشن تر و به روزتر و با استفاده از چراغ های هالوژن در جلو و لامپ های ال ای دی در عقب توانست نظر افراد زیادی را به سمت خود جذب کند. 
 
ایرانی ها این خودروها را نپسندیدند! 

در کابین سراتو نیز همانند بخش ظاهری این خودرو بسیار ضعیف عمل کرده و کیفیت مواد به کار رفته در سطح متوسط قرار دارد و طراحی داخلی خودرو چنگی به دل نمی زند و در برابر طراحی زیبا و با کیفیت مزدا 3 حرفی برای گفتن ندارد.

همچنین در بخش تجهیزات رفاهی نیز سراتو از امکانات بسیار پایه ای بهره می برد و تنها می توانیم به دارا بودن سانروف اشاره کنیم. تمامی این موارد باعث شد تا کیا کره ای با وجود مشخصات فنی قابل قبول و کیفیت مناسب، در برابر مزدا ژاپنی به زانو در بیاید و نتواند به فروش مناسبی دست یابد. نمونه های کارکرده سراتو نسل اول هم اکنون در حدود قیمت 55 میلیون تومان به فروش می رسد.


منبع:برترین ها
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها